آرگون (انحلال‌پذیری آرگون در آب، تقریباً مشابه اکسیژن است) (بی‌رنگ و بی‌بو، غیرآتش‌گیر و غیرسمی است) (در صنعت، هوا ماده اولیه برای تهیه آرگون خالص است) (غلظت آرگون موجود در پوسته زمین و آب دریا به ترتیب ۱٫۲ و ۰٫۴۵ جزء در میلیون است)

آرگون با علامت اختصاری Ar در جدول عناصر دارای شماره اتمی ۱۸ است. این عنصر در گروه ۱۸ (گازهای کامل) قرار دارد. از این رو، هیچ ترکیبی از آن به صورت طبیعی وجود ندارد. این گاز در اتمسفر زمین تا حدود ٪۱ موجود است. بیشتر این حجم ، آرگون-۴۰ است که از واپاشی پتاسیم-۴۰ در جو بر اثر پرتوهای کیهانی تولید شده‌است. در جهان، آرگون-۳۶ بسیار فراوان‌تر از نوع ۴۰ آن است. زیرا از محصولات سنتز هسته‌ای ستاره‌ای در ابرنواخترها می‌باشد.

نام این گاز از واژه‌ای یونانی به معنی تنبل یا غیرفعال گرفته شده‌است. دلیل این نام‌گذاری، بی‌اثر بودن این گاز و عدم فعالیت شیمیایی آن است. برای استفاده صنعتی، آن را به روش تقطیر جزء به جزء، از هوای مایع جداسازی می‌کنند. از این گاز برای به وجود آوردن نورهای زنده استفاده می‌شود. همچنین دارای مصارفی در صنایع جوشکاری، طیف‌بینی و تولید تیتانیوم نیز می‌باشد.

آرگون

سفارش